Ongevallen scootmobiel door omvallen

De meeste ongelukken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders omvallen.

Dat kan onder meer gebeuren doordat het wegdek ongelijk is of doordat de bestuurder tegen een stoeprand botst.
Ook bedieningsfouten zorgen vaak voor ongelukken. Dat blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgevoerd. 250 mensen die met een scootmobiel een ongeluk hebben gehad, deden mee. Zeven van de tien ondervraagden zeggen te zijn omgevallen met de scootmobiel. Een deel van deze mensen kwam daardoor klem te zitten. In 20 procent van de gevallen hadden deze onfortuinlijke bestuurders last van steile hellingen, schuine stoepranden en hobbels en kuilen.
Besturingsfouten zorgden verder voor 14 procent van de ongelukken, bijvoorbeeld door niet goed sturen of doordat de bestuurder zich vergist in gas- en rempedaal. Ook kantelen in de bocht komt voor (7 procent), net als vallen doordat de armleuningen omhoog staan (5 procent).

Breuk

Bijna de helft van de respondenten geeft aan een breuk te hebben opgelopen door het ongeval. De andere helft liep oppervlakkig letsel op. Bij de oudere bestuurders (85-plus) wordt vaker aangegeven dat hun eigen rijgedrag mede heeft geleid tot het ongeval.De afgelopen jaren zijn er steeds meer ongelukken met scootmobielen. Het aantal opnames op de spoedeisende hulp steeg tussen 2007 en 2017 van 1200 naar 2800. Ook het aantal scootmobielen is flink toegenomen: van 150.000 in 2006 tot 350.000 vorig jaar.Training van gebruikers van belang. Verder moeten wegen zo worden ingericht dat bestuurders van een scootmobiel er veilig kunnen rijden.

Wilt u meer weten over de trainingen, en lessen die wij kunnen geven? Neem contact op met Mobimax voor meer informatie.